Blog Widget by LinkWithin

Printing Galery

Thursday, December 17, 2009

Bonus 1 Malaysia untuk rakyat!

Adakah mustahil bagi kerajaan persekutuan memperuntukan buget untuk seluruh rakyat di Malaysia ini? Kalau pertumbuhan KDNK dijangka tumbuh 3.5% pada 2010, makna lebihan kewangan pastinya bernilai jutaan ringgit.

Afiq bukan lah penganalisa ekonomi negara, tetapi apa yang Afiq nampak adalah dari sudut pandang dari kaca mata seorang rakyat Malaysia.

Kalau dilihat di negara-negara luar, satu polisi diperkenalkan oleh kerajaan mereka untuk membayar duit sara hidup kepada semua golongan termasuk yang mengangur. Kalau di Malaysia ini, tak mampu beri bulanan, tahunan pun jadi lah kan.

Saban hari kita sebagai rakyat hanya memekakkan telingga mendengar pelbagai skandal yang melibatkan jutaan ringgit. Dari sekecil-kecil ‘thumb drive’ sehingga lah projek bangunan yang bernilai jutaan ringgit, semua nya di sapu oleh golongan perompak Berkolar Putih. Yang untung nya siapa? adakah rakyat?

Dengan Buget berbilion ringgit kepada SME dan Sektor swasta lain, adakah kita sebagai rakyat mendapat manafaatnya?

 

Angaran Kecil jika Salurkan Bonus kepada seluruh rakyat :

Penduduk Malaysia = 27 juta orang

Jika seorang rakyat dapat RM1, maka RM 1 x 27 juta = RM 27 juta

Jika seorang rakyat dapat RM10, maka RM 10 x 27 juta = RM 270 juta

Jika seorang rakyat dapat RM 100, maka RM 100 x 27 juta = RM 2.7 B

Jika seorang rakyat dapat RM 1000, maka RM1000 x 27 juta = RM 27B

 

Ini tidak akan berlaku jika setiap saluran kewangan terdapat tapisan dan disedut  bagi orang tertentu, tentulah kita semua akan mendapat rahmatnya.

0 Komen Pembaca:

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya