Blog Widget by LinkWithin

Printing Galery

Tuesday, January 19, 2010

Ukiran terkecil

image UKIRAN harimau sehalus sebutir beras yang direka oleh pengukir Taiwan, Chen Forng-shean, diletakkan di atas jarum semasa dipertontonkan di kediamannya di Hsintien, Taipei, semalam. - AFP

TAIPEI 18 Jan. - Seorang lelaki Taiwan telah menjinakkan harimau dengan 'mengecilkan' haiwan zodiak Cina itu kepada sebuah ukiran yang lebih kecil daripada sebutir beras yang hanya boleh dilihat menerusi kanta pembesar.

Chen Forng-shean, yang menjadikan seni ukiran sebagai hobi sejak 30 tahun lalu telah mengukir harimau terkecil di dunia berukuran satu milimeter tinggi dan satu milimeter panjang itu dengan menggunakan damar sempena Tahun Harimau mengikut kalendar Cina yang akan bermula pada 14 Februari ini.

Namun, Chan berkata, haiwan yang diwarnakan terang itu merupakan yang terbaik pernah dihasilkan selepas 10 kali percubaan.

"Jika tangan menggigil sedikit, ukiran itu akan terjejas dan hilang," kata Chen, 54, yang dikenali sebagai pereka lukisan pinggan-mangkuk.

"Untuk harimau ini, bahagian yang paling sukar adalah kerana ia berbentuk tiga dimensi. Ia boleh dilihat daripada mana-mana sudut dan ia kelihatan 'hidup'.

"Mewarna juga sangat sukar, dengan paten di belakangnya dan warna merah diwarnakan pada lidah harimau itu," katanya.

Haiwan itu dihasilkan selepas tiga bulan menjalani proses kerja-kerja intensif dan disiapkan pada bulan November.

Menurut Chen, ukiran itu bernilai AS$94,200 (RM339,120), meskipun ia bukan untuk dijual.

Harimau termasuk 11 lagi haiwan lain dalam kalendar zodiak Cina, dipercayai boleh membawa tuah, berdikari namun dalam masa yang sama sifatnya tidak dapat diramalkan. - Reuters

0 Komen Pembaca:

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya