Blog Widget by LinkWithin

Monday, August 24, 2009

Keserhadanaan Di Bulan Ramadhan

Alhamdullilah, hari ni masuk berbuka yang ke3. Kejap jer kan masa berlalu. Kang tetiba jer dah masuk bulan syawal. Tahun ni Afiq sambut Ramadhan sama seperti tahun3 yang sebelumnya. Cuma bezanya tahun ni ada teman pergi pasar Ramadhan dan nak kongsi menu berbuka. Maklum lah tahun ni ada Kekasih hati baru.

Entri hari ni Afiq nak kongsi sikit bagaimana cara berbuka puasa orang bujang. Sangat simple kan? Nasi Lemak dengan kuih je yang beli. Air bancuh sendiri lah. Belum ada isteri nak tolong hidangkan. Lagi pun makan sorang2, so cukup lah ni sekadar alas perut. Kang banyak3 nanti malas pergi terawih + tambah berat badan. Harap sangat puasa kali ni bertambah kurus. Walaupun sekarang dah maintain slim dan berat badan yang ideal, cuma nak target 39kg jer ni ni. Skit lagi nak capai.

Menu hari ini dihidangkan terus dari pasar Ramadhan Batu Berendam, balik dari ofice tadi terus together dgn sayang. Tawaf 3 kali dan ini lah hasilnya. Yang lain cuma ambil bau saja. Dah penat sangat pikir nak makan ape, sambar jer lah Nasi Lemak yang harganya cuma Rm1. Sangat jimat dan berbaloi. Kalau lah hari3 makan macam ni, leh capat simpan duit kahwin.

Bulan yang mulia ini tak perlulah kita ikutkan sangat nafsu ni. Makan sekadar isi perut, bukan buat taik banyak3. Ramai lagi orang yang susah dan tak dapat makan sedap3 macam kita. Kira bersyukurlah kita masih lagi dapat membeli belah kan?

Walaupun makan yang sikit, tapi Afiq cukup suka merayap di Pasar Ramadhan ni. Tak tahu lah kenapa, mungkin sekadar nak ambil bau dan cuci mata. Cuci mata yang Afiq maksudkan kat sini adalah tengok masakan3, bukan tengok gadis3 tau. Walaupun ada juga yang pakai menjolok mata berpeleseran di kawasan orang meniaga ni, buat3 tak tahu je lah. Tah kenapa lah masih ada yang tak tahu hormat bulan Ramadhan ni. Apalah salahnya kalau bersopan setahun sekali kan.

Semperna bulan Ramadhan yang mulia ini, marilah kita banyak3 kan beramal. Moga3 bulan yang berikutnya kita sentiasa diberkati. Amin..

4 Komen Pembaca:

Ai Adachi said...

target 39kg??
nk kurangkn 39 kg or nk jdikan berat badan 39kg?

klo berat badan 39kg ape yg tinggal??
rangka jer!!
euww..exercise la encik diary oii.
boleh jd tough sket smbil buang lemak keliling pinggang

sungguh menyampah bile Ai Adachi diiktiraf sbg pengkomen terbyk
adoyaii..dh lme xwat blog jogging
still on the top(bukn riak,k!)
cepat la kalahkan budak sebok tue!!

Yann said...

Alolo cian nyer ea..
nanti kita buka sama wokeh.=)

alaa..i penat suggest u mam makanan len..tp u suker mam ns lemak kan..cmner nak diet tu u? ngeh3

de_are_na said...

adakah dengan berbuka nasik lemak...cara untuk berdiet? hahahaha...apa kata dengan kurma dan susu aja? lebih afdal...hahaha...

pandai ckap jer...hehehe..

eh..39??? biar benar...daku yg kurus slim melim neh pown...42...hurm...kalo berjaya...tahniah2...

lama tak mengomen lak kat blog neh...sebelum neh bz...so insyallah...

Afiq Danial said...

ok..ti i mam lain..asal tak mam u sudah lah kan..ahak..

tak sabar nak tunggu ahad ni..huhu..

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya