Blog Widget by LinkWithin

Tuesday, August 18, 2009

Picisan Bangsat yang menGila!


Agak keraskan tajuk entri Afiq kali ini. Mungkin ramai yang terkejut kerana blog ini kan diangap blog jiwang. Ahak.. Tetiba pula ada title entri yang mengeri. Sebenarnya Afiq bukan lah hendak memaki atau menghina sesiapa, cuma nak berkata mengenai sikap sesetengah orang yang sering mengangu orang lain.

Kitakan sama2 mahu hidup didunia ini dengan aman kan? Masih2 ada hidup dan cara sendiri mengecapi bahagia. Jangan lah sampai kita perlu menjadi langau yang mengangu hanya untuk kepuasan dan kepentingan diri sendiri. Biarlah orang lain juga bahagia.

Afiq pun pelik kenapa ada manusia yang bersifat langau macam ini. Dengki ke melihat orang lain gembira atau tak puas dengan kehidupan sendiri? Korang mesti pernah dengarkan kes2 ugut-ugut orang lain, kacau-kacau dengan kelakuan yang kasar dan hina, memaki hamun orang lain tanpa sebab dan menjadi penghalang kepada kebahagian orang lain. Mungkin korang juga pernah kena kan?

Biasanya perkara2 bergini yang menjadi mangsa adalah perempuan. Walau pun ada lelaki yang terkena tetapi biasanya perempuan lah yang banyak menjadi korban. Mungkin sebab perempuan ini kaum yang lemah dari segi hati dan kudratnya menyebabkan ada yang suka mengambil kesempatan atas kelemahan itu. Untuk kaum3 lelaki dan untuk Afiq juga yang mana juga seorang lelaki, jangan lah kita menjadi dayus dengan menganggu perempuan2 ini. Perempuan kan merupakan anugerah dari Tuhan kepada lelaki untuk di lindungi segala aurat dan fitnahnya. Jangan lah disakiti hati si kaum hawa ini.

Untuk perempuan2 dan mangsa pula. Pesan Afiq jangan lah bimbang, kerana masih ada lagi lelaki yang diluar sana yang membela perempuan2 dan contoh yang terbaik adalah Afiq. Afiq sedia mempertahankan fitnah perempuan2 dari menjadi mangsa kerakusan langau yang mengila ini.

Seorang lelaki bertanya:“ Wahai Rasulullah sesungguhnya aku mempunyai beberapa orang kerabat, yang hubungan aku erat dengan mereka tetapi mereka memutuskannya. Aku berbuat baik kepada mereka tetapi mereka berperangai buruk kepadaku, aku bersabar mengahadapi sikap mereka itu tetapi mereka menganggap sikapku itu adalah bodoh.” Kemudian baginda menjawab,” Sekiranya benar sepertimana yang engkau katakan itu maka seolah-olah engkau menyuap mereka dengan abu yang panas, sedangkan engkau sentiasa mendapat pertolongan daripada Allah Taala selama mana engkau berada di dalam kebenaran atas perkara yang demikian itu”. Hadith Riwayat Muslim.


Jika anda di ganggu, jangan lah membalas dengan kekerasan. Sebaik2 nya hindarkan dan diam adalah langkah yang terbaik. Biarlah dia terus membelenggu dosa atas kelakuannya. Dan jika ganguan itu agak keterlaluan, laporkan kepada pihak polis untuk mengambil tindakan undang2. Kerana mengangu orang lain adalah satu perbuatan jenayah dibawah akta kanun kesiksaan yang boleh dipenjarakan dan kerja berat sampai mati.

So untuk langau2 yang diluar sana, berfikirlah sebelum membuat sesuatu perkara yang dilakukan. Jangan bila dah terhantuk baru nak terngadah.

1 Komen Pembaca:

Yann said...

wow..adakah ini suara hati?

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya