Blog Widget by LinkWithin

Monday, August 31, 2009

Merdeka, Apa ertinya?

http://hardyw3b.files.wordpress.com/2007/08/merdeka.jpg
Hari ini merupakan 31 Ogos 2009. Semua orang Malaysia tahu tarikh ni kan? Ye, kita telah menyambut hari kemerdekaan yang ke 52 tahun. Tapi ramai yang tak tahu, ape erti merdeka yang sebenar!

Tiap3 tahun sama saja, Konsert Ambang Merdeka, Mat2 Rempit, Mat3 Romeo dan Minah3 Juliet dan Gejala sosial yang melampau. Kenapa ini terjadi? Adakah ini yang diperjuangkan oleh datuk nenek kita dahulu? Kebebasan yang melampau sehingga kita boleh melakukan apa saja?
http://www.sa-free.org/wp-content/uploads/2009/07/1_malaysia.jpg
Tahun 2009 ini Afiq lihat sambutan kemerdakaan sedikit Hambar. Tidak kelihatan orang melekatkan Bendera Malaysia di kereta mahu pun di rumah? Adakah kerana Sambutan menyambut Ramadhan dan Syawal lebih diutamakan? Ataupun ini adalah protes rakyat kepada SATU MALAYSIA yang di laungkan oleh Perdana Menteri?

Yang rakyat tahu, Merdeka cuti umum! Berpeleseran lah pada malam 31 itu. Kan? Pada Afiq pun, Merdeka bukan lah satu perayaan atau sambutan yang penting, Hanya mengenang Budi dan Perjuangan Merdekakan Malaysia dari penjajah. Tetapi mungkin satu hari nanti, kita akan merayakan satu lagi Perjuangan, Iaitu Merdekakan Malaysia dari Penjajah Bangsa!

Pandangan Korang pula bagaimana? Apa ertinya kemerdekaan yang kita sambut Tiap3 tahun ini?

1 Komen Pembaca:

iva saionji said...

yea..dengan ikhlasnya iva komen...pada iva MERDEKA yang kita semua beriya2 laungkan tuh adalah merupakan tarikh keramat dimana negara malaysia kita berjaya meloloskan diri dari genggaman anasir luar iaitu penjajah....setelah kita tanah melayu dijajah selama 226 tahun lamanya sejak dari penaklukan pihak luar ke atas bumi melaka..setelah rakyat2 tanah melayu pada masa itu puas dicerca..dihina..dikurung..hidup melarat..yang berpendidikan pon terpaksa melupakan hasrat & impian...setelah kita..eh nenek moyang kita puas dijadikan hamba dinegara sendiri..setelah banyak nyawa yang terkorban...setelah banyak usaha utk memerdekakan diri dan negara dilakukan...iniLah hasilnya..merdeka....nak dapatkan kemerdekaan pon bukan senang....tapi generasi zaman sekarang...xfaham maksud sebenar MERDEKA dan tak mahu faham ape itu MERDEKA...bagaimana MERDEKA....huhuhu..sedih...kita belum merdeka sebab....kita masih dijajah..rakyat masih berfikiran seperti sebelum merdeka...kita xhargai lansung kemerdekaan yg kita dapat hingga bakal menjatuhkan sekali lagi tanak melayu tanpa kita sedari.....so ituLah merdeka...sekian..maaf membebel banyak plak kat comment box nie...salam MERDEKA...

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya