Blog Widget by LinkWithin

Thursday, August 27, 2009

Rindu Serindu Rindunya!



Saat ini Afiq rasa betul3 diduga..berceramuk hati ini..tak lain tak bukan apabila menahan Rindu..Sememangnya menahan Rindu itu perit tapi Bahagia..Kan3?

Ok..bagi yang tak tahu lagi macam mana perasaan rindu itu, cuba korang faham dulu ape maksud Rindu dalam kamus..

Mengikut Kamus Dewan (DBP) Edisi ketiga: Erti itu bermaksud: Yang terkandung dalam sesuatu perkataan (ayat, peribahasa, ungkapan, lambang, kiasan dll)

Rindu 1 itu bermaksud: Berkeinginan benar (akan, kepada) berkeinginan benar hendak berjumpa (hendak ke kampung dll)

Rindu 2 itu bermaksud: Rindu dendam perasaan sangat cinta (akan) sangat berahi, menaruh cinta kasih (pd) dll.

Kalau tak faham juga, cuba menghayati puisi rindu ini..

http://empimuslion.files.wordpress.com/2008/05/0y4fhcoz.png

ia bukan sempadan.. di hati bukan,
ia datang menghunjam
mengalun dalam mesra
menyimbah tanpa sedar
ia bagaikan seorang
sang kelana yang kehausan..

rindu bukan satu ungkapan
bukan juga dengan
sebuah kata-kata..
ia terlalu manis..
namun bukan merasakan dengan
lidah..
ia lazat.. tetapi tidak
diusus kotor..
ia indah
namun bukan mudah dikira
atau dihitung..

rindu tidak tahu
mana kamarnya..
andai terlihat
maka ia jadi seperti semut..

rindu bagaikan panahan kematian..


contoh3 ayat rindu :

Afiq amat rindu kekasihnya yang jauh diperantauan.

Amat Rindu : Tersangat rindu atau terlalu rindu.

Maksud rindu plak : Sila rujuk kamus Dewan Bahasa edisi ketiga tadi!


Tapi korang mesti pelikkan dari mana wujudnya rindu ini..

Asal usul rindu adalah dari cinta..Atau dari perkara yang korang sangat suka..kalau tak suka maka tak cinta.kalau tak cinta maka tak rindu.Betul tak?

ok..cukuplah toturial kali ini mengenai Rindu, bagi yang tidak ada perasaan tu..Korang cari lah rindu kat mana2 asal jangan cari kat bazar Ramadhan..

3 Komen Pembaca:

Ai Adachi said...

u pny blog nie ade malware larr
plss..overcome this problem.

Afiq Danial said...

lin..boleh bg tahu tak u pakai anti virus jenis ape dan malware jenis ape yg di detact.saya scan xdpt.. dah pakai anti virus berbayar, kaspersky dgn norton.

Masuk ni, dah dua orang maklumkan pada saya.

Ai Adachi said...

mse tue ade malware from rajakamil.biz
ntah la ape jadahnye lin xtao nk kata secara specific

apepown,skrg dah ok!
ke laptop lin yg gatal block page awk
haha..

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya