Blog Widget by LinkWithin

Tuesday, November 3, 2009

Dokumentari Melaka Bandaraya Bersejarah

Tahu tak korang apa yang sebenarnya ada Di Melaka Bandaraya Bersejarah tu? Yang sampai disebut-sebut dalam buku teks di sekolah, tentu banyak perkara yang menarik disinikan? Memang tak dinafikan lah. Afiq yang memang anak jati Negeri ini pun berbangga dengan apa yang ada dan bersejarah disini sampai menjadi tontonan seluruh dunia.

 

Sedikit mengenai sejarah Negeri Melaka yang memang korang telah lupakan sejak menutup buku teks sejarah dulu.

Sejarah Melaka bermula dengan pengasasan Kesultanan Melaka oleh Parameswara, seorang bangsawan Srivijaya dari Palembang, keturunan majapahit, pada tahun antara 1400 hingga 1403.

Parameswara adalah keturunan Raden Wijaya, raja pertama dan pengasas Kerajaan Majapahit (1293-1309)yang menikahi Sri Gayatri Rajapatni, puteri dari Sri Kertanegara, raja terakhir (1268-1292) Kerajaan Singhasari, yang kemudian memiliki Puteri Tribuana Tunggadewi, pemimpin ketiga (1326-1350) Kerajaan Majapahit. Beliau menikahi Kertawardana, dan memiliki Puteri Iswari. Si puteri kemudian menikahi Singawardana, dan memiliki Putri Sarawardani. Kemudian ia menikahi Ranamenggala, dan memiliki anak bernama Parameswara yang lahir di tahun 1344 pada saat neneknya, Ratu Tribuana Tunggadewi, memerintah Majapahit.

Kesultanan Melaka ini memerintah Melaka selama 110 tahun sehingga ditewas oleh pihak Portugis pada tahun 1511.

 

Yang tak pernah sampai sini, korang mesti terujakan nak tahu? Walaupun Afiq berkali-kali tunjukkan gambar, korang tetap tak kan puas selagi tak datang sendiri. Hari ni Afiq nak berkongsi satu Video Dokumentari yang dihasilkan oleh Afiq nyer sister in law utk projek assignment nya. Secara tak langsung, Afiq pun ada terlibat dalam shoot video ni. So yang belum teringgin nak melawat tu, apa kata korang intai-intai dulu.

Melawat Melaka, Melawat Afiq juga!

0 Komen Pembaca:

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya