Blog Widget by LinkWithin

Printing Galery

Wednesday, October 14, 2009

HDD vs SSD

Korang pernah tahu tak sejarah HDD (HardDisk)? Dari mana asalnya dan siapa yang membuatnya? Hebatkan sebesar 2.5' sahaja tetapi dapat menampung berjuta file.

harddisk-1956 Ini Harddisk pada tahun 1956 iaitu sebelum Malaysia merdeka lagi. Pada September 1956, IBM telah melancarkan 305 RAMAC iaitu komputer pertama dunia dengan Hard Disk Drive. Harddisk itu beratnya lebih dari 1 Tan dan kapasiti menyimpan hanya 5MB.

Tapi lepas setengah abad, Harddisk dah jadi sangat comel. Dan kapasitinya juga besarkan? Korang cuba bayangkan kalau laptop korang tu, beratnya 1 Tan. Nak pergi mana-mana kena bawa lori.

image Harddisk sekarang

Harddisk ni atau singkatannya HDD boleh menulis 125 MB persaat. Kelajuan nya diukur daripada putaran cekeranya. Terdapat banyak jenis HDD ni, Sata dan IDE. Dan juga 2.5 inci dan 3.5 inci. HDD ini juga bukan sekadar storage komputer atau pun laptop, malah boleh juga menjadi portable storage kira macam pendrive lah. Kapasiti HDD ini yang paling besar Afiq jumpa 1.5TG atau 1500GB.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive

image

Lagi satu storage yang baru ialah SSD atau Solid-State drive. Saiznya juga lebih kecil iaitu 1.8’ dan 2.5’. Ia sebenarnya storage yang dikira baru. Tetapi teknologinya hampir sama dengan Ram. Yang bagusnya SSD ni lebih laju iaitu 654MB/Persaat kelajuan menulis dan 712MB/Persaat membaca. Antara kelebihannya ialah SSD ini menjimatkan bateri jika dipakai pada laptop. Walaubagaimana pun, kegunaan SSD ini belum meluas kerana harganya yang terlalu mahal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive

Perbandingan Harga HDD vs SSD :

HDD 160GB = Rm 160

SSD 160GB = Rm 2330 (rujuk sini)

So pandangan korang, Mana lebih berbaloi? Antara kelajuan dan teknologi ke atau pun penjimatan Wang Ringgit?

2 Komen Pembaca:

EastbulletdotCom said...

bezo harge kalo RM100-RM200 bley gak terima..
ini RM1000 , better beli HDD...
Lagipun kelajuann HDD sekrang dah cukup bagus...

Anonymous said...

x dpt dinafikan SSD mmg pantas, tahan lasak, ringan.. tp mmg mahal gile lg skang.. tunggu 2-3 tahun akan dtg, bile china/taiwan dpt reka SSD dgn kos yg rendah... lama² harga jatuh mendadak..

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya