Blog Widget by LinkWithin

Thursday, May 7, 2009

Mana lebih Baik??

"Nampak je baik, tapi perangai buruk"


"Pakai tudung tah2 lagi jahat dari si Rambut perang"


"Sembahyang tak tingal, tapi perangai macam setan"



Pernyataan ini biasa dilemparkan tetapi tahap kebenarannya masih lagi samar. Bagai fitnah atau mengata pun ada. Tidak kurang juga ada yang menjadikan hujah dan alasan bagi menutup keburukan diri sendiri.



Persoalannya?Yang mana lebih baik?



Bagi saya, keutamaan menilai dari kacamata umum adalah penglihatan pada zahir. Yang tersirat iaitu perbuatannya di belakang tidak kita nampak. Jadi untuk mengatakan kejahatannya adalah tidak wajar.


Seperti kenyataan yang kedua.Memang benar bukan semua yang bertudung itu baik dan yang si rambut perang itu semuanya jahat.Tapi jelas yang bertudung itu telah menyempurnakan kewajipannya.Patutkah dia dikatakan Jahat?


Saya mudahkan dengan membuat satu perumpaan. Antara dua buah tembikai. Yang satu cantik luarannya tapi isi nya mungkin Baik atau Busuk. Dan satu lagi tembikai, nampak sedikit kekuningan dan kulitnya tidak licin tapi isi nya mungkin juga Baik atau Busuk. Antara dua buah tembikai itu tadi, yang mana akan kita pilih?


Begitulah dalam kehidupan kita penglihatan yang pertama adalah pada tersurat. Kalau yang zahir itu pun sudah kelihatan rosak, tentulah tangapan yang negatif dilemparkan.


Wallahualam..


-afiq-

6/5/2009

0 Komen Pembaca:

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya