Blog Widget by LinkWithin

Printing Galery

Friday, September 25, 2009

Biar orang kata

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEigbnukz6nqGMAs5fUcMpnINiXtXCz8ztGtEkcEya8_5_3lcEAM41ZtwzeIBzABEjgYQBEiULH9pp9pqfD20w0dW1XTj1MJQ9aCHpYj_AwRyeJsllE91jKTBJRfPD84Xg7oozrcANwkolVC/s400/mencaci+mengumapat+memaki+mengutuk.jpg
Di warung-warung gebang, dosa seharian diraih sebanyak-banyaknya. Cukup dibayar kopi satu cawan! Lumba-lumba bentang berita terkini. Serakah tokoh kebencian, tanpa bukti tanpa saksi. Cerita lipur lara pelosok mukim. Sensasi dilukis sebegitu hina. Potret jalang artis manis pula dijual, dengan fitnah dan rempah tambah berbekalkan sebaris gosip cinta, dan secebis prasangka.

Peluru caci, tembakan nista, berpuing-puing membedil wibawa. Dosa dipentas siasah tampak suci. Dibalut dengan keharusan fatwa spontan. Lupa dia pada karaman katibin. Disebalik tabir kota malam. Kerana selengara dosa lebih enak, dalam ulit-ulitan nafsu jahil yang mereka hatinya telah buta. Pada azab sengsara neraka.

Mengata terus mengata, mencaci dan memaki. Biar bertimbun, melimpah ruah sampai ke penuh satu lautan. Biar sampai dosa itu keneraka, bertukar menjadi pahala kesyurga kepada mangsanya.

Yang membenci, jangan terus mendengki. Kita masing punya hati, laluan hidup sendiri. Kata ini seikhlas hati, dari manusia yang minta simpati.

0 Komen Pembaca:

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya