Blog Widget by LinkWithin

Printing Galery

Thursday, September 10, 2009

Resepi : Cornflake Afiq Madu EDISI HARI RAYA


Feel Hari Raya dah semakin hampir ni.. Afiq pun tingal beberapa hari je lagi nak cuti, than dah boleh prepair ape yang patut. Macam tahun-tahun yang sudah, baju raya Afiq xde lah penting sangat coz dah tua-tua ni, ape lah ada dengan gaya tu. Cukup sekadar ada baju melayu untuk sembahyang raya nanti. Tahun-tahun lepas punya pun masih boleh sarung memandangkan Afiq maintain slim selama 5 tahun, belum pernah ubah saiz seluar dan baju. Hahaha..

Dan hari ini Afiq nak kongsi dengan korang lah terutama makcik-makcik dan dara-dara yang belum terlintas nak sediakan kuih raya ni. Korang jangan plak hidangkan biskut mary sebagai hidangan tetamu di Pagi Raya, ada yang korang kena reject jadi menantu mahupun besan. Ape yang Afiq cuba tonjolkan pada korang ni adalah resepi biskut raya yang super simple dan super senang. Tapi bila makan confirm superb! Bagi yang malas atau memang tak pernah terlintas di lubuh hati korang untuk buat kuih raya selama beberapa tahun hidup, ape kata korang try ikut resepi Afiq ni.

Bahan-bahannya ialah :

Cornflake - 1 kotak nestle corn flakes atau 1500 keping
Madu - 1 cawan
Gula - 1/2 cawan
Majerin planta - 1/2 cawan
Peanut butter - 1 cawan
Nasi Cokelat Berwarna (colouring chocolate rice) - tabur
Cup kertas

Bahan-bahan ni korang boleh beli kat mana3 supermarket yang berhampiran. Kedai runcit pun ada jual. Kalau susah sangat, just print note ni dan bagi pada tokey kedai runcit tu. Sediakan duit je.

Untuk Cawan plak, gunakan cawan yang biasa3 jer. Agak3 dalam 250ml. Tak perlu juga cawan giant koleksi korang tu yang menunjukkan korang ni gelojoh dan tamak.

Cara-cara :

Panaskan majerin.
Masukkan gula dan madu.
Kacau pelahan-lahan sampai gula hancur.
Masukkan peanut butter, kacau pelahan-lahan.
Tuangkan cornflakes dalam bekas yang besar.
Masukkan sedikit demi sedikit bahan-bahan yang dah masak tu dalam cornflakes.
Kacau pelahan-lahan untuk rata sebatikan antara kedua-dua bahan.
Sementara kacau tu, Dengarkan lah Dendang Perantau dari P. Ramlee
Guna sudu kecil untuk masukkan cornflakes dalam cup kertas.
Taburkan chocolate rice kat cornflakes tu.
Masukkan kat dalam oven dalam 5 minit aje.
Dah masak dan siap untuk dilapah!

Better masuk oven coz cornflakes tu akan bercantum. Kalau tak, susah nak makan. Dan untuk perhatian korang, proses mengaulkan antara cornflake dan bahan3 tadi dibuat dalam bekas yang lain. Jangan pulak korang tuang cornflake dalam kuali macam buat nasi goreng, lembik dan hancus kuih tu nanti.

Dan bagi siapa yang nak gantikan Peanut Butter tu dengan cokelat pun boleh, asalkan jangan korang letak sambal sudah lah. Senangkan wat kuih ni? Kalau korang susah gak nak buat, memang lah korang super duper pemalas. Hahaha..

Ok..Selamat Mencuba..

Eh Bila korang dah buat nanti, jemput lah Afiq datang beraya eh. Sediakan sampul angpow dengan isi skali eh.

1 Komen Pembaca:

Nl said...

errr nko mmg tukang msak ker

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya