Blog Widget by LinkWithin

Printing Galery

Saturday, September 26, 2009

Tutorial : Windows 7

http://www.lifehacker.jp/081110windows7installerheader.jpg

Setelah beberapa hari mengunakan OS Windos 7 ini, Afiq nak kongsikan kepada pembaca sekalian mengenainya. Memang tidak dinafikan Os sebelum ini iaitu Vista terlalu banyak memberikan masalah kepada penguna. Dan masalah yang paling utama adalah terlalu berat untuk Prosesor yang kecil terutama CPU yang lama. Vista juga memerlukan kapasiti Ram sekurang2nya 2GB dan Prosesor 2GHz. Mungkin disebabkan aduan penguna, Bill Gate serta anak beranaknya mendengar dan membuat pembaharuan kepada Os ke tujuh ini dengan mementingkan kelajuan serta prestasi yang baik.

Os win 7 ini hanya memerlukan 1Gb ram dan 1GHz Prosesor sekurang-kurangnya untuk beroperasi dengan baik. Tetapi Afiq juga telah mencuba kepada Laptop lama yang mengunakan 512Ram. Alhamdulillah berjalan lancar. Secara kesimpulannya, jika Pc atau Laptop yang dulu mengunakan Os Win Xp, tiada masalah untuk beralih kepada Windows 7. Tak kiralah apa pun spec CPU anda yang lama. Jadi tidak perlu risau.


Untuk meng Install Os ini, Afiq hanya mendownloadkan saja dari http://www.tinydl.com/software/59020-microsoft-windows-7-ultimate-x86-x64-oem-dvd.html. Jadi jimatlah Rm8 untuk membeli DVD. Bagi yang nak mudah tu, cari je lah DVD yang berlambak dijual dipasaran gelap. Lagi pun Afiq rasa Bill Gate (cukai pintu) tu dah cukup kaya untuk membolehkan kita mencetak rompak Windows dia ni. Sebenarnya Windows 7 ini belum lagi dipasarkan, cuma boleh didapati secara online dari Microsoft. Kemungkinan selepas dipasaran Malaysia, harganya mungkin sama dengan harga Vista iaitu Rm105 untuk Starter Ed dan Rm300++ untuk Premium. Afiq pun telah kerugian yang amat besar setalah mengunakan Xp ori berharga RM300 dan guna cuma tak sampai 2 bulan.

Untuk install Os ini, boleh dilakukan dari Windows Explorer je, jadi tak perlu korang susah3 nak boot Program ini untuk install. Jadi sangat senang, macam nak install software Word. Cuma sebelum install tu, korang perlu lah backupkan file3 yang penting dulu. Cari lah mana3 pen drive. Atau yang mempunyai 2 partition hard drive tu, tranfer je dalam partition yang free. Lepas dah backup, korang terus je installkan.

Untuk yang mengunakan OS Windows 7 Ultimate macam Afiq, korang boleh download crack di Justkhai. Tapi Afiq tak pula mengunakan crack sebab lepas update je, windows Afiq install terus Activate. Mungkin terus upgred kot sebab Xp Afiq guna tak sampai 2 bulan. Soal driver pula korang tak perlu risau. Terus update driver sebab microsoft dah janji OS ini auto Detect semua driver dalam CPU korang. Jadi install Win 7 ini lebih mudah dari install XP.

Bila dah install Os, barulah korang download balik software3 yang penting contohnya firefox dan Ym. Dan windows korang boleh digunakan sepenuhnya. Install Os baru atau Format Windows ni tak susah pun sebenarnya, cuma korang perlu sedikit keberanian menangung kerosakan PC kesayangan korang. Dari korang kena bayar kat kedai sampai RM70, baiklah korang cuba buat sendiri dulu. Kalau dah tak boleh sangat tu, baru hantar kedai. Sekurang2nya kita mencuba dulukan?


Untuk pengetahuan korang, Afiq Install Os Win 7 ini kepada lappy Afiq yang baru tu. Yang namanya putih macam dalam entri yang lepas. Segalanya berjalan lancar. Sehingga lah entri ini ditulis, Os Win 7 lah yang Afiq gunakan. Ternyata mengunakan nya sangat teruja sebab Win 7 ni Combination Vista (graphic) + XP (performance). Sangat chantek!

Dan yang paling menarik mengunakan Os Win 7 ni, wallpaper slideshow. Maknanya, korang boleh guna seberapa banyak gambar untuk wallpaper dan dia akan bertukar-tukar sendiri mengikut masa yang korang set. Canggih tak?

Untuk Software3 lain pula tiada perubahan besar. Yang mana boleh run dalam Vista, semua boleh run dalam Win 7. Jadi tak perlulah risau. Jadi korang lepas ni bertukarlah kepada Os Win 7. Kalau nak beli Laptop atau Pc baru tu, lupakan lah Vista yang akan merugikan duit korang sebanyak RM300. Selamat Mencuba!

0 Komen Pembaca:

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya