Blog Widget by LinkWithin

Tuesday, July 28, 2009

Mistik atau misteri?

Afiq sebenarnya suka beli barang secara online, sebabnya tak semua barang yang dijual di kedai area rumah kita mengikut kemahuan. Pilihan juga terhad. So kalau shopping online ni boleh buat perbandingan dengan beribu barang. Kaki tak penat berjalan cuma perlu melihat dan berfikir saja.

Masa Afiq tengah search2 barang kat Lelong.com.my tadi, terjumpa lah satu barang yang sangat pelik ini. Jenglot Asli dengan harga bidaan Rm1000. Sangat pelik kan? bagi yang masih tak tahu apa itu Jenglot, Sila lah baca apa yang Afiq baca ni.

JENGLOT KERING BATARA KARANG
Penerangan ringkas dari carian kami

Jenglot,biasanya juga di sebut batara karang. Menurut cerita yang ada, jenglot pada masa ribuan tahun lalu adalah manusia yang tengah mempelajari ilmu Bethara Karang. Ilmu Bethara Karang diyakini sebagai ilmu keabadian. Artinya, setiap orang yang memiliki ilmu tersebut akan hidup abadi di dunia.

Namun, akibat kutukan, jasad jenglot tidak diterima di dunia sedangkan rohnya tidak diterima di akherat. Perawakannya kecil dengan tubuh tak lebih dari 12 cm dan rambutnya yang panjang, jarang dan kaku melewati kaki. Makhluk itu dinamakan jenglot. Kabarnya, jenglot itu bukan benda mati.

Konon ia hidup, namun tak ada yang pernah tahu kapan bergerak.Konon pula bisa membantu mengamankan pemiliknya dari segala macam bahaya. Tapi lebih baik percaya dan tawakallah kepada ALLAH SWT...


Entah lah, susah nak tafsirkan kebenarannya. Yang kita tahu, syaitan dan jin memang wujud cuma kita tidak boleh melihatnya. Dan jangan sesekali kita pesongkan Akidah dengan percaya ada kuasa yang boleh membantu kita selain Allah SWT. Syirik dan boleh Murtad tu.

Ada lagi cerita pasal Jenglot ni, video pulak. So korang tengok dan fikirkan lah sendiri eh.



...Dalam tayangan ini tampak jelas salah satu Jenglot (berkain putih) milik Thabib Mohammad Dwi ber-gerak2 setelah mulut Jenglot tsb di-tetesi darah yg keluar dari jari telunjuk Pak Dwi yg tertusuk taring Jenglot lainnya.


Agak-agak korang, Jenglot ni leh tolong carikan Makwe tak?

2 Komen Pembaca:

Ai Adachi said...

boleh..tp carik makwe dr species jenglot jugak la.
wakakakaka..

huhu..jgn cye!

Afiq Danial said...

aduh..xsangup daku bermakwekan jenglot.ahak..

Post a Comment

Sila Komen dengan ikhlasnya